“Madde âleminin dört temeli
nefislerimizin dört derecesidir. Bütün kötülüklerin kaynağı nefs-i emmaremiz ateşe,
yaptığımız kötülüklerden sonra kendimizi kınayan nefs-i levvame havaya, iyi ile
kötüyü ayırmamızı sağlayan nefs-i mülhimme suya ve bizi kötülüklerden arındıran
nefs-i mütmainnemiz toprağa benzer.
Nefsin hangi surette sana hükmetmeye kalkarsa,
o suretin eşiti olan unsuru bedenine tatbik et. Nefsin günah işleme
arzusundaysa elini ateşe değdir; dayanabiliyorsan o günahı da işle. Kendini
kınamak istersen havaya ve rüzgâra karşı oturup düşün. Kötülükten iyiliğe
geçmek için suyla arın ve abdest al. Bütün kötülüklerden arındığın vakit
bedenin toprak olmaya hazırdır. Çünkü ancak varlığımızı toprak ettiğimiz vakit
manamızın hakikatine erebiliriz.”
Nefsin Dereceleri
Emr Alemi‘nden rabbanî bir lâtife olan insanî nefs , sıfatlarına göre farklı isimler alır. Hayvanî nefsin tesirinden uzaklaştıkça sıfatı değişir, mertebesi de yükselir. Nihayet tamamen billurlaşıp Rabbi‘ne vasıl olur.
Emr Alemi‘nden rabbanî bir lâtife olan insanî nefs , sıfatlarına göre farklı isimler alır. Hayvanî nefsin tesirinden uzaklaştıkça sıfatı değişir, mertebesi de yükselir. Nihayet tamamen billurlaşıp Rabbi‘ne vasıl olur.
İnsan, aşağıda ismi geçen mertebelerden sadece birinde olabilir.
Üst mertebelere yükselebildiği gibi, geri de düşebilir. Bu mertebe ve isimleri
sırasıyla görelim:
Nefs-i Emmâre: Kötü his ve huyları, çirkin vasıfları barındırır.
Şehvet düşkünü hayvanî nefsin hükmü altında olmakla, hayvanların yoluna
girmiştir. Kötü işleri güzel görür. Hesap ve ahiret derdi yoktur. Sadece
keyfini düşünür.
Bu nefsin eserinden kibir benlik, hırs, şehvet, kıskançlık,
cimrilik, kin, intikam, hiddet gibi huylar çıkar. Allah‘ın düşmanıdır. Hadis-i
kudside: “Nefsine düşmanlık et, çünkü o benim düşmanımdır.” buyrulmuştur.
Kur‘an-ı Kerim‘de Hz. Yusuf a.s.‘ın diliyle: “Ben nefsimi temize çıkarmam.
Çünkü nefs, Rabbimin merhameti olmadıkça kötülüğü emreder.“ (Yusuf, 53) buyrulmaktadır
.
Bu nefsin bütün huyları bir kişide toplanırsa, o kişi şeytanların
mertebesine düşer. Nefs -i emmarenin sahibi, ya fasık , ya münafık ya da
kâfirdir. İtikadı düzeltmek, samimi tevbe ve terbiye ile tedavi olur. Tezkiye
edilmezse, cehennem ateşiyle temizlenmesi kaçınılmazdır.
Nefs-i Levvâme: Kendini kınayan, kötüleyen, azarlayan nefstir .
Nitekim Allahu Tealâ : “ Nefs -i Levvâme‘ye (kendini kınayan nefse) yemin olsun
ki” ( Kıyame , 2) buyurmuştur.
Bu nefs sahibi, günah işlediğinde pişman olup tevbe eder,
kendisini kınar, yapmamak için karar verir. Fakat günah önüne gelince duramaz,
yine içine düşer. Sonra pişman olur. İyilik ve kötülük arasında gider gelir.
Kendini beğenme, çekişme, gizli riya, makam ve şehvet tutkusu gibi
nefs-i emmârenin bazı vasıfları bu mertebede de bulunur. Fakat nefs hakkı hak;
batılı batıl görür. Yine bilir ki, bu sıfatlarla huzurdan uzaktır. Fakat
onlardan kurtulamıyor.
Hali muhabbet, gidişi tarikat, mahalli Kalp‘tir. Alemi Berzah
Alemi‘dir. Nefsiyle mücahedede sabit olursa Misal Alemi‘dir. Uykuyla uyanıklık
arasında –genellikle oturma halinde- Misal Alemi‘nden bir çok manalar temessül
eder. Bu mertebede nefs ve şeytan birleşip vesveseyle kalbe saldırırlar.
Tedavisi rabıta ve zikirdir.
Nefs-i Mülhime: Allahu Tealâ nefsin isyan ve itaatini vasıtasız
ilham ettiği için bu makamda nefsin adı mülhime olmuştur. Nitekim Kur‘an‘da :
“Sonra da o nefse isyan ve itaati ilham edene yemin ederim” (Şems, 8)
buyrulmuştur .
Nefs, tevbe, zikir, rabıta ve mücahedeyle günahların ağırlığından
ve şehvet bağından kurtulunca, ilham ve feyiz almaya kabiliyet kazanır. Devamlı
olarak kâmil mürşidden kalbine ilhamlar gelir. Bu mertebede hayvanî nefs
tamamen ıslah olur. Haramdan kaçar, hayırlara koşar.
Alemi Ruhlar Alemi, mahalli Ruh‘tur. Ruhunda ilâhi aşk ateşi
parlamaya başlar. İlim, tevazu, yumuşaklık, kanaat, mertlik, sabır, belaya
tahammül gibi, güzel hasletler belirir. Visal rüzgarları esmeye başlar. Fakat
şeytan ona açık ve bariz bir şekilde saldırmaya başlar . Kendini ve amellerini
beğendirir, insanları küçük ve değersiz gösterir, ümitsizliğe düşürür, Allah‘ın
azabına karşı ona emniyet hissi verir. Bu makamda mürşidin himmeti olmazsa
tehlikeye düşebilir.
Nefs-i Mutmainne: Cenab -ı Mevlâ‘nın “Ey tatmin olmuş Nefs” (Fecr
, 27) hitabıyla ıstıraptan kurtulup huzura eren nefstir . Her türlü şek ve
şüpheden temizlenip rahatlamış, ayne‘l - yakîne ve kâmil imana ulaşmıştır. Kötü
huylardan tamamen pak olmuş, fenalıklara arzusu kalmamıştır. Seyri, Allah ile
gerçekleşmiş (seyr-i meallah), velilik mertebesine ulaşmıştır. Alemi, Muhammedî
Hakikat, mahalli Sır‘dır. Manevi tecellilerin mazharıdır . Sıfatları, tevekkül,
incelik, cömertlik, yumuşaklık, güler yüz, tatlı dil, kusurları bağışlama,
hamd, şükür, müşahede, teslimiyet ve rızadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder